Gammelkjøkkenet



Etter at Gammelstu ble fraflyttet i 1962 ble kammerset mellom gammelkjøkkenet og stua ominnredet til kjøkken. Gammelkjøkkenet var derfor et rom som jeg aldri hadde sett i vanlig bruk. Så lenge jeg kan huske har det vært lager der. 

Da jeg fikk ryddet ut av lageret/gammelkjøkkenet (se innlegget "I begynnelsen var det rotete") stod jeg i et stort rom med lys fra to sider, et lite vegghengt hjørneskap, en kjellerluke og en utslagsvask. Veggene var malt i en lysegrønn farge, mens dørkarmene var holdt i en grønnfarge som var mørkere og mindre gul enn veggen. Rundt hele rommet var det en rød list oppe ved taket. Denne rødfargen hadde mye blått i seg, og fremstod som kald og ren.



  Kjøkkenet har minst hatt minst fire forskjellige hovedfarger etter hva jeg kan se ved fargeundersøkelser:
 Før den lysegrønne perioden som var der da jeg overtok var kjøkkenet malt i en lys grå-blå farge.  Før denne lyse grå-blå var det en litt mørkere grønn farge. Det er fortsatt spor av denne flere steder på kjøkkenet, blant annet i luka inn til kammerset (se bilde under) -der hvor husets telefon forøvrig tidligere var fastmontert!
  


 Før den første grønne fargen var rommet malt i en mørk brun-lilla farge som fortsatt er intakt på veggen inne i hjørneskapet.


Den røde lista rundt ser ut til å ha vært rød alltid, både gjennom den eventuelle brun-lilla tiden, den blå-grå og de to grønne.



Så overtok jeg huset, og det hvite feltet på veggen er min utålmodighet: jeg begynte å male på dette rommet før jeg hadde fått tenkt meg om... Jeg angret, og malte over det hvite igjen med en grønnfarge som er tilnærmet lik den originale. Man kan se forskjellen på de to fargene i skillet midt under luka i veggen. Fra døra og til midt under luka er det altså hatt på ny maling. Senere malte jeg hele rommet i denne nye grønnfargen. Mer om det lenger ned i innlegget.



                 Forskjellig farge på ventre og høyre side av døren. Siden med bryter er nymalt. 
Dørene får sin historie skrevet i et eget innlegg.




Der vedkomfyren hadde stått var det i sin tid naturligvis en pipe. Man kan tydelig se hvor komfyren har stått fordi gulvet der ikke er lagd av tre, men av mur. På den andre siden av av pipa (ute i skottet) var det en grue. Da pipa ble revet -sikkert samtidig med at skottet ble bygd rundt 1968- ble det et hull i veggen i kjøkkenet der hvor pipa/brannmuren hadde vært. Sannsynligvis ble gammelkjøkken da omgjort til lager, og nytt kjøkken bygd i kammerset: bare løse planker stod lent opp for å dekke  til                                                          hullet. 

                                          Pappa stod for å bygge ny vegg i åpningen.



Her har jeg begynt å male der hvor jeg abolutt ikke skulle malt: den røde lista rundt taket var originalfarge, men ble overmalt med den samme grønne fargen som på veggen..


Jeg lærte fort hvor galt det kan gå når man vet at man har malt litt for mye, men man i stedet for å stoppe tenker at hvis man bare maler litt til så blir det nok bedre. 
Hvis bare skapdørene får en annen farge feks, så blir det sikkert kjempebra. Men det blir det jo ikke..
Etter alt for mye rød og hvit og grønn maling i forskjellige kombinasjoner (alt var attpåtil  vannbasert maling fra Jotun, for dette var før jeg hadde oppdaget linoljemalinga) endte jeg med å skrape av det meste og starte forfra..




Hjørneskapet led samme skjebne som resten av rommet. Skapet var lysegrønt som veggene da jeg overtok, men ble deretter malt i så mange strøk av rødt og hvitt i forskjellige kombinasjoner at jeg til slutt valgte å bruke malingsfjerner for å komme ned til bunnen igjen. Tradisjonen er at slike skap i en kjøkkeninnredning males i samme farge som veggen; de "pyntes" ikke med kontrastfarger. 



Det beste jeg kan si om denne perioden er at jeg ble klokere av den. Mer tålmodig. At jeg aldri tester farger på fast inventar mer, men bruker løse planker.


Gulvbelegget som lå på topppen av kjøkkenbenken ble tatt av og den grønne malinga som befant seg under ble fjernet. Danske Jonas hjelper til. Kjøkkenbenken stod forøvrig ikke i dette rommet da jeg kom til Gammelstu, men i kammerset, som ble brukt som kjøkken gjennom hele perioden hvor Gammelstu var sommerhus. Opphenginga på veggen er ikke originalt tilhørende kjøkkenet: dette er klesopphengingslister jeg tok fra kleskottet i gangen, og de er nå flyttet tilbake dit. Kjøkkenbenken er forøvrig lagd av farfar spesifikt til dette rommet. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar