Utvendig maling




Hvit linoljemaling fra Ottoson ble brukt som basis. Denne ble tynnet litt, og fargesatt med jernoksidgult pigment som hadde stått over natta i linolje og blitt til en klumpefri pasta. Uansett hvor utålmodig man er, så må man aldri drysse tørt pigment direkte ned i maling. Man får det ikke rørt ut, og det vil komme striper av pigment på den malte overflata. Man skal ha linolje i en boks, og drysse pigmentet ned i boksen. Det skal danne seg en "fjelltopp" av pigment som ikke er dekket av olje: denne vil synke ned i oljen hvis boksen får stå i fred noen timer.

Jeg malte test-strøk på løse planker for hver pigment-justering jeg gjorde, og tok plankene med ut for å sammenligne dem med fargen på en del av veggen som ikke hadde vært utsatt for vær og vind. Jeg prøvde også med okergult pigment for å finne den samme fargen som tidligere hadde blitt brukt på huset, men i lyse blandinger fremstod den som mer aprikos enn klart lysegult. Jernoksidgult var derfor det riktige valget.



Hvilket underlag jeg malte på er fortsatt usikkert. Enten var det ren linoljemaling, eller en eldre alkyd-oljemaling. Et annet spørsmål som dukket opp var dette: har huset en gang i tiden, kanskje før det ble flyttet, hatt en annen farge? Jeg fant disse sporene nederst på noen av bordene på kortsiden mot sør:


Jeg vet ikke om dette er spor etter noen som har tørket av penselen her fordi huset likevel skulle males snart, om de har testet denne blåfargen på et større område før de bestemte seg for gult, om det er gjenbruk av bordkledning fra et annet hus -eller om Gammelstu en gang har vært grå-blå. Fargen var veldig mye brukt i eksteriøret fra midten av 1800-tallet, da Gammelstu sannsynligvis ble bygd, så helt usannsynlig er det ikke. Muligvis fikk huset ny farge da det ble flyttet i 1907 til der hvor det står i dag? Det som taler imot denne teorien er at jeg ikke har funnet spor etter blått andre steder på huset.



Jeg hadde for mye høydeskrekk til å male over loftsvinduet på utbygget, men på den annen side er det fint å beholde et felt med den opprinnelige fargen på. 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar