Restaurering av bordkledning etter beste evne

Det var råte på nederste del av bordene ved inngangspartiet som måtte taes tak i før jeg kunne male huset.


Dette hjørnet får aldri sol som tørker ut treet og det har vokst høye planter ved veggen som har holdt på fukten. Videre er grunnmuren for lav, og det mangler takrenne. Vann som treffer bakken her spruter derfor opp på veggen igjen. Grunnen til den manglende takrenna er sannsynligvis at Gammelstu tidligere hadde torvtak. Taket ble skiftet fra torv til eternittplater rundt 1970, men takrenner ble altså ikke bygd samtidig. Bordkledningen her på kjøkkensiden av inngangspartiet var altså råttent av mange årsaker, og det hadde allerede blitt påskjøtet bordkledning her en gang før.


Gjenbruk av bord funnet i huset ble brukt til påskjøtingen. Utfordringen var å finne eksakt samme tykkelse og bredde, da bordene på Gammelstu ikke er dimensjonerte etter noen standard. Noen av bordene måtte klyves på langs for å tilpasses, men med god hjelp og en sirkelsag gikk denne jobben overraskende lett, og med maling på bordene er denne restaureringen nesten ikke synlig.


Det som er spennende på sikt er å se om materialet som ble valgt er godt nok; bordkledningen på denne siden av huset forøvrig er av gammel, solid furu, mens jeg bare valgte bord ut i fra dimensjonene, hva som var tilgjengelig i skottets materiale-lager osv. Jeg vet ikke om det det var gran eller furu jeg brukte, og jeg kikket ikke på årringer eller retning i veden... Jeg mettet dog skjøtene med kokt linolje før spikring, og også endeveden. 

                                                        Her etter første strøk gulfarge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar