Hjemmelagd maling

I starten av oppussinga var det dessverre min utålmodige og impulsive side som fikk bestemme farten (se feks forrige innlegg, "Gammelkjøkkenet") De feilene jeg har gjort (som feks å male over flere originalfarger) har jeg gjort på tross av at jeg faktisk har følt et ekstra ansvar for å gjøre nettopp denne delen av oppussinga på respektfullt vis, i og med at min oldefar var maler. Men jeg blir så altfor ivrig..

Nå prøver jeg å gjøre det godt igjen. Jeg lager min egen maling, fargesetter den med pigmenter, tenker før jeg maler -og jeg vært på kurs med en av de beste innenfor feltet, malerikonservator Jon Brænne. Slik har jeg sørget for å ha følelsen av at både min døde oldefar og en av Norges fremste kulturvernere ser meg over skulderen mens jeg holder på.

                                                    
 Her er min første røde! Malingen jeg lager her er en egg-olje-tempera. Den består av kokt linolje, egg, vann og pigment. Dette blir en veldig slitesterk maling. 



Alle pigmenter har forskjellige egenskaper, og malingene man kan lage med dem skal ha forskjellig forhold mellom vann, olje og pigment for å bli optimale. Egg-olje-blandingen er dog alltid den samme: like mange gram olje som egg, og pigmentet bløtlegges alltid i vann før egg og olje tilsettes og alt piskes opp med stavmikser. Jeg har her fulgt en oppskrift fra boken "Jordens färg" av Milis Ivarsson. Pigmentet er kjøpt fra hennes firma Av Jord. Begge deler anbefales: http://avjord.se/ 


Tidligere blå do-dør, nå rød, malt med egg-olje-tempera.  



1 kommentar:

  1. De fleste oppskrifter sier at pigment blandes rett i som tørt pulver, altså uten bløting på forhånd. Men pulveret må være finkornet nok, ellers bør det støtes/mortres i ørlite vann. Forøvrig sier en oppskrift at blanding skjer med en liten visp man lager seg av bjørkekvister (ikke noe moderne elektrisk altså). Fort gjort og fungerer fint. Pluss full kontroll.

    SvarSlett