Oldefars sjablonger

Min oldefar, Elias Johannessen Sletta, var dekorasjonsmaler. Jeg var så heldig å finne masse sjablonger etter ham i en kasse på kvisten i Gammelstu. Noen av dem er fabrikkslagde og masseproduserte, andre har han lagd selv. Slik jeg har forstått det kan man se på papirkvaliteten i sjablongen hvorvidt de er det ene eller det andre, og hvis man er ekspert på området gjenkjenner man selvsagt de masseproduserte mønstrene, rett og slett fordi de har vært mye brukt.

 Dette er et eksempel på en av av de som er hjemmelagde. Den er lagd med et noe tynnere og grovere papir enn de fra fabrikk.



På et malerkurs med Jon Brænne under Håndverksdagene på Røros reparerte/kopierte jeg en av de hjemmelagde sjablongene fra min oldefar som hadde blitt ødelagt.

                             
                     Sjablongen skjæres i et tykt papir, og forsterkes med kvistlakk før bruk.


Når man sjablongmaler er det forøvrig viktig å ikke ha for mye maling i penselen, stampe penselen rett ned -aldri pensle- og å påføre malingen i to eller flere omganger istedet for å prøve å fylle sjablongen første gang. Slik ble resultatet på gråpapir med min kopi av oldefars sjablong:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar